Kort om indsatsmodellen
Emergens® Hjemmetræning er forankret i en indsatsmodel, som tager udgangspunkt i tre overordnede funktionsniveauer hos barnet, der følger nervesystemets modningsproces.
Modellen er udviklet med udgangspunkt i børnepsykiater Bruce D. Perrys neurosekventielle model, som tager afsæt i en neurobiologisk forståelse af menneskets psykologiske og adfærdsmæssige udvikling.
Alt efter barnets udvikling, dagsform og øvrige omstændigheder arbejdes der på forskellige udviklings- og kontaktniveauer, hvor der benyttes et bredt udvalg af tilgange og pædagogiske/psykologiske redskaber for at imødekomme barnets behov.
Disse niveauer har overskrifterne Regulere, Relatere og Reflektere og er indplaceret i en pyramide, hvor det mest basale niveau er angivet i pyramidens bund, mens gradvist højere kognitive funktioner bygger op mod toppen.
Du kan få mere at vide om de tre niveauer i den fulde beskrivelse af Emergens® Hjemmetræning.
Den dobbeltrettede pil viser, at man løbende må være parat til at bevæge sig op og ned i pyramiden, alt efter barnets behov i øjeblikket. Det er afgørende, at de basale niveauer til enhver tid er veletablerede, før man bevæger sig højere op i modellen.
I relation til neurodivergente børn (ikke mindst, når det gælder autismespektret) ligger der en særligt vigtig opgave i at udøve denne fleksibilitet og opmærksomhed, da barnets funktionsniveau kan have store udsving fra dag til dag og fra time til time, bl.a. influeret af stressbelastningen hos barnet.