Regulere
Specialpædagogiske tilgange og redskaber:
- Skabe forudsigelighed via visuel struktur (fotos, piktogrammer, dagsskema, indretning af rummet, så det er let at afkode og understøtter et vedvarende opmærksomhedsfokus på den valgte aktivitet)
- Konkret guidning med ord, gestik og adfærdsnudging (herunder redskaber fra adfærdsvidenskaben: prompting, kædning, shaping, differentiel forstærkning m.m.)
- Skabe meningsfulde pauseaktiviteter (pause fra belastende sansestimuli og aktiviteter, der trækker på barnets eksekutive funktioner)
- Generel bevidsthed om at fremme et sansemæssigt befordrende miljø
Low Arousal-tilgange:
- Generelt i hverdagen sørge for, at krav og forventninger til barnet ikke overstiger barnets kapacitet på det givne tidspunkt
- Bevidsthed om hensigtsmæssig affektsmitte – smitte barnet med ro
- Bevidsthed om, hvordan man undgår at optrappe en situation, som leder til kontroltab hos barnet: Nonverbale virkemidler (Kropssprog, mimik, stemmeføring, fysisk positionering), rammesætning (sørge for, at barnet altid har en udvej og aldrig føler sig trængt op i en krog) samt afledning.
- Evaluering efter optrappede situationer: Hvad triggede situationen? Hvad kan vi gøre for at forebygge, at det sker igen?
Musikterapeutiske og neuroaffektive tilgange:
- Empatisk spejling af barnet via kropsbevægelser, mimik, stemme m.m. Fx ved at synge eller spille for barnet, afstemt efter barnets mikrosignaler.
- Afspille udvalgt musik for barnet
- Bevidst brug af musikalske parametre i stemmebrug og kropsligt udtryk mhp. regulering af arousalniveau, hedonisk tone og opmærksomhedsfokus
Ergoterapeutiske indsatser:
- En ergoterapeut inviteres med ind i hjemmetræningen, når dette vurderes at være en passende prioritering. Den pågældende ergoterapeut foretager en faglig vurdering af, hvilke indsatser der er behov for